loading...
وبلاگ معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان چابهار
امیر بازدید : 37 سه شنبه 03 دی 1392 نظرات (0)

به گزارش روابط عمومی استانداری،


دکتر ˈمحمد باقر نوبختˈمعاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری

در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان با اشاره به غیر برخورداری سیستان و بلوچستان در بیشتر شاخص های توسعه کشور، گفت: با وجود محدودیت منابع، دولت برای جبران کاستی های منطقه بیشترین رقم رشد بودجه ای استانها را به این استان مرزی اختصاص می دهد.

دکتر ˈمحمد باقر نوبخت افزود: این استان به سبب عقب ماندگیها و نابرابریها در تخصیص اعتبارات در گذشته مورد توجه ویژه دولت تدبیر و امید قرار دارد و در همین راستا تا حد مقدور اعتبارات امسال این استان تخصیص خواهد یافت و بیشترین رقم اختصاصی رشد در میان استانهای کشور برای آن در نظر گرفته می شود.

وی افزود: همچنین در سال 93 از بودجه سه هزار میلیاد تومانی ردیف در اختیار چهار هزار و 500 میلیارد ریال برای آبرسانی روستایی، پنج هزار میلیارد ریال برای بهسازی جاده ها و 15 هزار میلیارد ریال برای راه آهن سیستان و بلوچستان در نظر گرفته خواهد شد.

دکتر نوبخت ادامه داد: همچنین از محل 20 میلیارد دلار ارزی و 100 هزار میلیارد ریال در اختیار معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری از محل صندوق توسعه ملی برای تقویت بخش خصوصی سیستان و بلوچستان و رفع نیازهای آن استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: علاوه بر این بیش از 35 میلیارد دلار طلب ایران از محل فروش نفت به کشورهای خارجی است که از این محل به عنوان تسهیلات خارجی اعتباراتی برای اجرای برخی طرحها اختصاص خواهد یافت که تاکنون پیگیریهای لازم برای 15 میلیارد دلار آن انجام شده و طرح راه آهن سیستان و بلوچستان نیز در ردیف این اعتبارات قرار می گیرد.

معاون برنامه ریزی رییس جمهور خاطرنشان کرد: 20 میلیارد دلار دیگر نیز در اختیار این معاونت است که بر خود فرض می دانیم از این اعتبار برای ادامه طرحهای راه آهن، بزرگراهها و حتی آبرسانی روستاها و شهرها به استان سیستان و بلوچستان اختصاص دهیم.

وی گفت: کمک برای تامین اعتبار تکمیل قطعه یک بزرگراه زابل - زاهدان و مذاکره با وزیر نفت در خصوص شتاب بخشی در ادامه طرح گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان از دیگر ره آوردهای این سفر است.

وی با اشاره به بازدید خود از حوزه آبریز هیرمند و دریاچه خشکیده هامون، تصریح کرد: مهار آبهای مرزی از اولویت های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری است.

دکتر نوبخت اظهار داشت: به منظور پیگیری و حل مشکلات سیستان و بلوچستان از این پس یک خط ویژه برای ارتباط مستقیم استاندار و نماینده تعیین شده از سوی نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی با معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری ایجاد می شود  

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سالجاری منابع پیش بینی شده در بودجه به تناسب انتظارات محقق نشد، گفت:

به همین سبب دولت مجبور شد از مجلس درخواست اصلاح قانون بودجه سال 92 را بکند و با همین وضعیت لایحه بودجه سال 93 نیز تنها بودجه ای است که 3/7 درصد رشد منفی دارد.

وی ادامه داد: دولت باید با تدبیر ویژه بگونه ای عمل کند که بیشترین استفاده را با همین بودجه به مردم برساند.

معاون برنامه ریزی رییس جمهوری اظهار داشت: با وجودی که بودجه عمومی سال 93 کشور 3/7 (هفت و سه دهم درصد) کاهش دارد اما بودجه دستگاههای اجرایی برای ضریب حقوقی 18 درصد افزایش یافته است.

دکتر نوبخت افزود: بودجه دستگاههای اجرایی کشور از 126 میلیارد تومان سال 92 به 150 میلیارد تومان در سال 93 افزایش یافت این در حالیست که بودجه عمرانی دستگاهها از 56 هزار میلیارد تومان سال 92 به 37 هزار میلیارد تومان در سال 93 تقلیل یافته است.

وی سهم سیستان و بلوچستان از بودجه کل کشور را 29/5 ( پنج و بیست و نه دهم) درصد ذکر کرد و گفت: فشار وارد شده به بودجه کشور بر بودجه عمرانی سیستان و بلوچستان نیز تاثیر گذاشته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: 37 هزار میلیارد تومان اعتبار برای طرحهای عمرانی اختصاص یافته که با این اعتبار 246 طرح نیمه تمام در سطح کشور تا پایان سال 93 به اتمام می رسد.

دکتر نوبخت شمار طرحهای عمرانی موجود سراسر کشور را دو هزار و 906 طرح ذکر کرد و افزود: این تعداد طرح باید با 37 هزار میلیارد تومان ادامه می یافت اما بر اساس تصمیم دولت این طرحها به سه گروه صفر تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی، 20 تا 80 درصد و 80 درصد به بالا تقسیم شد.

وی ادامه داد: چنانچه اعتبار یادشده بین تمامی طرحها تقسیم می شد پیشرفتی بدست نمی آمد به همین سبب مقرر شد طرحهایی که عملیات ساخت آنها از 80 درصد به بالا است بطور کامل تکمیل شود که پس از بررسی های لازم 186 طرح در این گروه قرار داشت و تعدادی نیز از گروه 20 تا 80 درصد درنظر گرفته شد و در مجموع تکمیل و بهره برداری 246 طرح به تصویب رسید.

وی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان از این تعداد طرح سهم خوبی دارد و تعدادی از طرحهای آن تا پایان سال 93 به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به سیستان و بلوچستان دارد، گفت: در بازدیدی که از این استان داشتم نگاهم به این منطقه استراتژیک و سرشار از منابع اما غیربرخوردار تغییر کرد و به طور یقین باید توجه هر چه بیشتر و مضاعفی به این خطه مرزی شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 15
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 17
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 89
  • بازدید کلی : 4,161