loading...
وبلاگ معاونت استانداری و فرمانداری ویژه شهرستان چابهار
امیر بازدید : 58 سه شنبه 03 دی 1392 نظرات (0)

 به گزارش روابط عمومی استانداری،


مهندس ˈعلی اوسط هاشمیˈاستاندار سیستان و بلوچستان

در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت: 17 هزار پست سازمانی در ادارات و سازمانهای دولتی این استان وجود دارد که 7 هزار پست آن بدون تصدی است .

مهندس ˈعلی اوسط هاشمی اظهار داشت: از دولت تدبیر و امید بویژه معاون برنامه ریزی ریاست جمهوری انتظار داریم مجوز بکارگیری حداقل 50 درصد این تعداد نیروی انسانی را به منظور بهبود امور کاری مردم و اشتغال جوانان صادر کند.

وی بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب هر کدام از دولتها منطبق با وسع و توان شان خدمات قابل توجهی در این استان ارائه کرده اند اما به سبب عمق محرومیت ها همچنان نیازمند توسعه و پیشرفت روزافزون هستیم.

استاندار ادامه داد: سیستان و بلوچستان به سبب عقب ماندگیهای تاریخی و مشکلات و معضلات فراوان گذشته همچنان با فقر و محرومیت رو به رو است بطوریکه شهرداریها تنها توان پرداخت حقوق کارگرانشان را دارند، دستگاههای اجرایی 494 میلیارد تومان به شهرداریها و 633 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکارند.

مهندس هاشمی ابراز داشت: استانی که از شمال تا جنوب آن سرشار از توانمندی و استعدادهای فراوان خدادادی است و در کنار بازاری با یک و نیم میلیارد جمعیت متشکل از کشورهای پاکستان، افغانستان و هندوستان قرار دارد و می تواند این بازار را با انواع کالاها اشباع کند، از کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب و همچنین راه دریایی برخوردار است اما با این وجود مردم آن در فقر و حسرت و سختی بسر می برند.

استاندار خاطرنشان کرد: گستردگی و پراکندگی جمعیت در این استان هزینه خدمات را افزایش داده است این در حالیست که سیستان و بلوچستان می تواند سهم قابل توجهی در تولید ثروت ملی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در کشور برای هر 100 نفر چهار و نیم متر و در سیستان و بلوچستان یک متر فضای فرهنگی وجود دارد، اظهار داشت: با گذشت 9 ماه از سال 92 تنها 25 درصد اعتبارات این استان تخصیص یافته است و در بودجه سال 93 نیز اعتبارات تملک دارایی 35 درصد و اعتبار دو درصد نفت 13 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم نوع نگاه به این استان مرزی تغییر کند، سیستان و بلوچستان نیازمند نگاهی نو است.

وی با تاکید بر اینکه تنها راه برون رفت از وضعیت موجود توجه به ترانزیت است، گفت: ترانزیت جاده ای شمال به جنوب و شرق به غرب با توجه به کثرت تقاضاهایی که در آنسوی آبها وجود دارد می تواند سیستان و بلوچستان را متحول کند.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کشور هندوستان آماده مشارکت 50 درصدی در ساخت خط ریلی چابهار - زاهدان - زابل است و به همین سبب از دولت انتظار داریم بجای مطالبات از هند از مهارت و تجربه این کشور برای اجرای طرح راه آهن استفاده شود.

 

مهندس هاشمی ادامه داد: بندر چابهار باید در بلند مدت به سطح بندرعباس برسد زیرا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور از موقعیت و توانمندی خاصی برخوردار است.

وی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار هم اکنون دو و نیم میلیون تن است و تا پایان سال 93 به شش میلیون تن می رسد اگرچه بازهم کافی نیست.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان تنها استان فاقد گازرسانی شهری است و از 38 شهر آن تنها یک شهر از نعمت گاز برخوردار است، اجرای این طرح علاوه بر اینکه مردم را شکرگزار نظام اسلامی می کند در توسعه منطقه نقش مهمی خواهد داشت.

مهندس هاشمی با اشاره به استعدادها و توانمندیهای فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: شهرسوخته بر تمدن و پیشتازی این استان گواهی می دهد و اگر آثار، توانمندیها و مناطق باستانی، تاریخی و گردشگری منطقه مورد توجه قرار گیرد و شهر سوخته نیز ثبت جهانی شود بسیاری از گردشگران خارجی جذب استان می شوند.

وی بیان کرد: این استان نیازمند زیرساختهای فرهنگی و هنری است، شهرها خالی از مکانهای فرهنگی و ورزشی است و تنوع لازم را برای جوانان و نوجوانان ندارند به همین سبب باید اقدامهای اساسی در زمینه فرهنگ و هنر انجام شود.

وی تصریح کرد: توسعه بخش فرهنگی استان نیازمند 60 میلیارد تومان اعتبار و حوزه گردشگری 42 میلیارد تومان است که امیدواریم دولت در این زمینه مساعدت لازم را انجام دهد.

استاندار خاطرنشان کرد: انتظار داریم دولت دکتر روحانی به بخش قابل توجهی از زیر ساختهای سیستان و بلوچستان رسیدگی کند و در همین زمینه در تلاشیم تمام شرکت های دولتی را به نوعی با برخورداری از حمایت دولت به این استان جذب کنیم تا پیشاهنگ توسعه صنعت شوند.

در این نشست معاون برنامه ریزی و مدیر کل برنامه و بودجه استانداری و راه وشهرسازی، آبفا، جهاد کشاورزی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شرکت گاز سیستان و بلوچستان گزارشی از مشکلات و نارساییها و کمبودهای اعتباری استان ارائه کردند.

صدرائیه مدیر آبفای شهری گفت: سیستان و بلوچستان منابع آبی و رودخانه مهمی بجز هیرمند ندارد و میزان بارندگی آن نیز بسیار اندک اما تبخیر بالاست بطوریکه در سایر نقاط کشور تبخیر را با میلی متر اما در این استان با متر اندازه گیری می کنند.

وی افزود: از 6500 روستای این استان تنها دو هزار و 500 روستا آب آشامیدنی سالم دارند، حدود چهار هزار روستا هیچ سامانه آبی ندارند، هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود و سه هزار روستای دیگر از چاه و چاهک و آبهای سطحی نیازشان را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه شهر زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان گرانترین آب کشور را دارد، بیان کرد: حدود 200 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.

 

دبیر مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با وجودی که این استان از اعتبارات سفر رهبری، توسعه محور شرق و سفرهای استانی دولت های نهم و دهم بهره مند بود اما همچنان در جا می زند و تحرکی در توسعه و پیشرفت ندارد.

ˈحمیدرضا پشنگ ریگیˈتنها راه برون رفت این استان از محرومیت را تربیت نیروی انسانی متخصص دانست و افزود: با توجه به توانمندیهای فراوان سیستان و بلوچستان از چابهار تا هیرمند که از بهترین معادن، محصولات کشاورزی، راه ترانزیتی، بندر و منطقه آزاد چابهار و غیره برخوردار است باید این منطقه متحول می شد اما همچنان در محرومیت است.

نماینده مردم خاش، نصرت آباد و میرجاوه به اجرای طرحهای بزرگ ملی اشاره کرد و گفت: پروژه های بزرگ این استان را قرارگاه خاتم اجرا می کند که آن هم برخی طرحها را نیمه کاره رها کرده و مسوولان محلی به آنان دسترسی ندارند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز به مشکلات فرهنگی و اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: در کنار تمام مزیت ها و نقاط قوت استان از جمله داشتن مردمی صبور و زحمتکش اعم از فارس و بلوچ متاسفانه نابسامانیها و ناهنجاریهای فرهنگی و سیاسی اجتماعی نیز وجود دارد.

حجت الاسلام ˈعباس دانشیˈافزود: پدیده زشت تکفیر و ترور، قاچاق موادمخدر و اعتیاد، حاشیه نشینی، کوچ مردم به سایر استانها، پایین بودن نرخ باسوادی و سرانه مطالعه و همسایگی در کنار دو کشور و بازماندگی از تحصیل متوسطه و تکمیلی این استان را رنج می دهد.

وی تصریح کرد: راهکار این نابسامانیها و ناهنجاریها توسعه فرهنگی و افزایش سطح زیر ساختها و فعالیتهای فرهنگی و هنری است.

به گزارش روابط عمومی استانداری، دکتر محمد باقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و جمعی از مسوولان نهاد ریاست جمهوری جمعه شب وارد زاهدان شدند.

معاون رییس جمهوری روز شنبه به اتفاق استاندار و شماری از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی از شهرستانهای شمال سیستان و بلوچستان، تالاب خشکیده هامون، شهرسوخته، کارخانه سیمان زابل، شهر جدید رامشار و چند طرح مختلف دیدن کرد.

دستیار ویژه رییس جمهور نیز دیدارها و نشست های مختلفی با گروههای مرجع و مختلف شیعه و سنی داشت

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 92
  • بازدید کلی : 4,164